2018. Június 21. Csütörtök  Alajos

22°C / 32°C

EUR: --- Ft GBP: --- Ft

Előtérben a gyalogosok és kerékpárosok biztonsága

Bár az előző év első tíz hónapjában havi egy gyalogos vagy kerékpáros baleset történt Kecskeméten, ez a szám novemberben négyre, decemberben pedig ötre emelkedett. A növekedés mellbevágó és látványos volt. A Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság az okokat és a megoldási javaslatokat kereste a mai (csütörtöki) ülésen.

Az előző év utolsó hónapjaiban rengeteg baleset történt Kecskeméten és környékén, ezek közük is kiemelkedett a városon belüli gyalogos és kerékpáros balesetek száma. Az olvasók szörnyülködtek, az illetékesek az okokat és a megoldási lehetőségeket keresték, és akadtak olyanok is, akik a tettek mezejére léptek. Utóbbiak voltak azok, akik egy civil kezdeményezés keretében fényvisszaverő mellényekből készült zászlókat helyeztek el a legveszélyesebb gyalogátkelőhelyeknél. (Aztán pótolták az ellopott eszközöket, majd újabb helyeket láttak el zászlókkal. Ahogyan azt Falusi Norbert elmondta, tisztában vannak azzal, hogy a száznál is több zászló kihelyezése a biztonságnyújtás lehetősége mellett arra szolgált, hogy mindenkihez eljusson: beszélni kell erről a problémáról.

És beszéltek is a mai (csütörtöki) bizottsági ülésen a Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság tagjai és a meghívott szervezetek képviselői. A beszélgetés során mindenki elmondhatta, hogyan látja a problémát, milyen javaslatai vannak a megoldást illetően, és a résztvevők reflektálhattak az elhangzottakra.

Amiben mindenki egyetértett, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok a közlekedés legkiszolgáltatottabb szereplői, és nagyon fontos, hogy olyan megoldás szülessen, mely segít abban, hogy ne csak csökkenjenek, de meg is szűnjenek azok balesetek, melyeknek ők az elszenvedői (vagy esetleg éppen okozói).

Volt, aki a fokozott rendőri jelenlétben látta a megoldást, volt, aki a figyelemfelhívó kampány erősítésében, és olyan is volt a jelenlévők között, aki szerint nem biztos, hogy elég a tolerancia, igenis meg kell büntetni a gyalogost vagy kerékpárost, ha ő okozta az adott balesetet.

Kerti István alezredes, a Kecskeméti Rendőrkapitányság vezetője elmondta, a tavalyi évben, az előző évhez képest nem nőtt a balesetek száma Kecskeméten.

A gyalogosok sérelmére elkövetett közúti balesetokozás pedig – bár a 2017-es év utolsó heteiben arányaiban megnövekedtek - nem volt kiemelkedően magas.

Számszerűen ez azt jelenti, hogy az év első tíz hónapjában havi egy-egy, novemberben négy, decemberben öt ilyen baleset történt. Az okokról szólva a kapitány elmondta, a felgyorsult élettempónak köszönhetően gyorsabban akarunk eljutni A-ból B-be, miközben ez a tempó bizonyos fokú figyelmetlenséggel párosul.

- A rendőrség részéről mindent megpróbálunk megtenni annak érdekében – különösen a gyalogátkelőhelyek, iskolák környékén -, hogy felhívjuk a figyelmet a fennálló veszélyre, illetve a közlekedés szabályainak betartására. Itt elsősorban nem a szankciókra gondolunk, hanem a figyelem felhívására. Fontosnak tartjuk, hogy társszervezők (pl. polgárőrség) bevonásával a gyalogátkelőhelyeken, a legforgalmasabb időszakokban figyelemfelhívó tevékenységet folytassunk  - mondta az alezredes.

Dr. Orbán Csaba, a Városüzemeltetési Osztály vezetője szerint a gyalogosok a közlekedés legvédtelenebb résztvevői, de sajnos sok esetben maguknak köszönhetik ezt. Ezen egyrészt segítene az, ha saját láthatóságukat biztosítanák, másrészt a gyalogátkelőhelyek kell, hogy segítsék őket a biztonságos közlekedésben. Utóbbinál azonban kiemelte, hogy egyrészt nem lehet mindenhova zebrát felfesteni, másrészt a gyalogátkelőhely létesítésének (tervezés, kivitelezés, működtetés) is vannak szabályai.

Alap, hogy a város figyelemmel kíséri ezek állapotát, felméri, hol van szükség felújításra, új gyalogátkelőhelyek létesítésére. A városvezetésnek abban van feladata, hogy az alapokon kívül milyen beavatkozások indokoltak. Folyamatosan érkeznek a képviselőktől, lakosoktól a jelzések, ezeket gyűjtik össze és ezekre keresik a megoldásokat. Ilyen lesz az a körforgalom is, amit a Szolnoki úti aluljáró Béke fasor felőli oldalára terveznek járdaszigetekkel, zebrákkal, elválasztó-korátokkal.

Halász István közlekedési mérnök arra hívta fel a figyelmet, hogy a gyalogátkelőhelyek kérdésében elsődleges annak vizsgálata:

  • mennyire olvad bele környezetébe
  • nem kopott-e el a festés
  • elég-e az előjelző táblák mennyisége
  • nem takarja-e növényzet a közúti jeleket
  • a balesetet előidéző emberi tényezők vizsgálata

Ha ezeket megvizsgálták és a hibákat javították, akkor érdemes tovább lépni, és újabb megoldásokban gondolkozni (mint az intelligens gyalogátkelők.)

Barna Imre, a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének elnöke kiemelte, amikor a belváros forgalomtervezéséről beszélünk, elsődleges szempont az kell legyen, hogy forgalomcsillapítás jöjjön létre. Ne a gépjárműforgalmat akarják az illetékesek elsősorban kiszolgálni, mert a gépjárműforgalom folyamatosan növekszik, ne azt nézzék, hogy minél inkább megfeleljenek a folyamatosan növekvő kapacitásoknak, hanem azt kell kitalálni, hol vezessék el a nagy forgalmat a belváros felől.   

Dr. Homoki Tamás alpolgármester összegezte az elhangzottakat és elmondta, a város nyitott bármilyen megoldásra a gyalogosok és kerékpárosok biztonságos közlekedése érdekében, amennyiben az kellően megalapozott, innovatív, ésszerű és költséghatékony. 

- Az okos megoldásoknak, a manapság divatos, úgynevezett smart megoldásoknak vagyok a híve. Azok, amelyek könnyen megvalósíthatók és könnyen fenntarthatók. Így, ebben az okos zebra lehet egy megfelelő megoldás - mondta az alpolgármester.

Elindult tehát valami, mely azt szolgálja, hogy az egyre forgalmasabb Kecskeméten mindenki számára biztonságos legyen a közlekedés, akár autóval, motorral, akár gyalog vagy kerékpárral kíván célba érni. Hogy maga a kezdeményezés mikor ér célba, még nem tudni, de 2019/20-ra úgy tűnik, már sokkal jobb képet mutatnak a baleseti statisztikák.

Kecskemét percről percre

Élő adás