2019. Február 22. Péntek  Gerzson

EUR: --- Ft GBP: --- Ft

Kerékpárral a város útjain - erre figyeljünk, hogy megelőzzük a baleseteket

A közelmúltban több olyan baleset is történt, amiben kerékpárost sodortak vagy ütöttek el. A városszerte látható kerékpáros nyomok és sávok nem szavatolnak biztonságot, ha a közlekedés résztvevői nem ismerik, vagy nem tartják be a szabályokat. Mivel a tavasz közeledtével egyre többen veszik majd elő a kerékpárt, utánajártunk, hogy mit érdemes tudni ezekről a felfestésekről.

Hétfőn súlyosan megsérült az a kecskeméti nő, akit a Kápolna utcán gázolt el egy autó. A kerékpáros, a felfestett biciklisávban haladt, amikor egy autó fellökte. Múlt hét kedden pedig onnan nem messze, az északi térfalnál, a Hornyik János körút és a Kápolna utca kereszteződésénél ütöttek el egy elektromos kerékpárost. Az esetek kapcsán utánanéztünk, hogy mit érdemes tudni a városi kerékpáros-felfestésekről és az ezekhez kapcsolódó szabályokról. A legutóbbi eset Barna Imre, a Magyar Kerékpáros Klub Kecskeméti Területi Szervezetnek képviselője szerint is nehéz ügy.

,,Tudjuk, hogy most egyébként nem ideális a helyzet sem a bringások, sem a gyalogosok, sem az autósok számára. Kicsit megértem azokat a bringásokat, akik a járdán kerékpároznak, mert itt tényleg olyan keskeny és forgalmas az úttest, hogy akik félősebbek, azok felmennek a járdára. Alapvetően a kerékpárnak mint járműnek az úttesten van a helye" - mondta az elnök.

A Kápolna utcán és környékén látható felfestés a leggyengébb kerékpáros-hálózati elem. De nem árt tisztában lenni azzal, hogy melyik mit jelent.

,,A kerékpárút pongyola megfogalmazása az olyan útfelület, amelyik az úttesttől elválasztott és kifejezetten a kerékpárosok számára jött létre. Több fajtája van: egyirányú, kétirányú, egyoldali, kétoldali, sőt, még ide sorolják a gyalogos-és kerékpárutakat is. Vannak ezenkívül kerékpársávok. Ennek is van két fajtája, az egyik a zárt kerékpársáv, ilyen nálunk a Szent István körúton található. Ez egy egyenes, folytonos vonallal elválasztott része az úttestnek, és azt tudniuk kell az autósoknak, hogy oda a kereküket nem tehetik be, az nekik tiltott terület, ott csak a kerékpárosok tartózkodhatnak. Ami itt a Kápolna utcán található, a kerékpáros nyom, mindezen infrastrukturális elemek közül a leggyengébb. Tulajdonképpen a kerékpáros piktogramok felfestése a kerékpáros számára azzal az üzenettel bír, hogy neki az úttesten kell közlekednie, az autós számára pedig figyelemfelkeltő funkciója van, hogy számítson a kerékpárosokra és ezért óvatosan közlekedjen" - mondta Barna Imre.

Hozzátette, a kerékpáros klub nem is tanácsolja városon belül kerékpárutak építését, mert nem szerencsés külön sávba helyezni a bicikliseket és hely sincs, ahova kiépíthetnék. Ez igaz a zárt kerékpársávokra is. A város ezért döntött úgy korábban, hogy kerékpárosnyom-felfestésekkel hozzon létre egy hálózatot.

A szervezet szerint a legjobb megoldás az úgynevezett koppenhagizálás lenne, ami a dán fővárosról kapta a nevét, mivel ott a leginnovatívabbak kerékpározás terén. A folyamat a városok teljesen biciklis-baráttá alakítását célozza.

A belvárosból és a nagykörúton belülről kitiltott autókkal csökkenne a forgalom, emiatt a balesetek nagy része is elkerülhető lenne. Barna Imre szerint ez hosszútávon kínálna megoldást a feszült helyzetekre. Rövidtávon viszont azt ajánlja minden közlekedésben résztvevőnek, hogy amint kilép az utcára, igyekezzen tudatosan közlekedni és figyelni a környezetére.

Élő adás