2020. Május 29. Péntek  Magdolna

EUR: --- Ft GBP: --- Ft

Letaglózta az autókereskedelmet a koronavírus-válság

A koronavírus-járvány okozta bizonytalanság a válságok egyik fő előrejelzőjét, az autókereskedelmet is komolyan érinti. Képviselői azt mondják, minden recesszió váratlan, de a mostani szabályosan letaglózta a piacot.  Kecskeméti kereskedők mellett a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke sietett segítségünkre az aktualitások összegzésében.

- Most ez egy olyan válság, amikor kereslet sincs és kínálat se nagyon.  Akinek van raktárkészlete, az tud autót szállítani, akinek nincs, az nem tud, a gyárak zömében állnak, úgyhogy gyártás sincs. Tehát elég hosszadalmas lesz, mire visszaáll, de azért reméljük, hogy az év végére valamit majd behoz a piac - foglalta össze kérdésünkre az autókereskedelemmel kapcsolatos helyzetet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

Felvetésünkre, hogy vannak, akik gyors lefolyású, úgynevezett V-alakú diagramot várnak a válságtól, így felelt: „Ez a legjobb esetben is „U”-alakú lesz. Elmondta, amíg a tíz évvel ezelőtt tisztán gazdasági, pénzügyi válság sújtotta világot, most életmódválságról beszélünk. Ettől függetlenül az autókereskedelemben szerinte gyorsabb lehet a kilábalás is, más ágazatokhoz, például a turizmushoz, vendéglátáshoz képest. Ha az autópiacon a gyártás és a kereslet visszaáll, akkor gyorsan visszaáll a piac is – mondta Erdélyi Péter.

Hovány Márton, a Hovány Csoport alapító tulajdonosa szerint ez a válság olyan gyorsan jött, hogy néhány nap alatt megtizedelte az értékesítésüket. Néhány céges vásárló vesz ugyan autót, de a volumen a nullához konvergál. A szervizek működnek, de mára ezek forgalma is jelentőseb visszább esett. Hovány Márton elmondta, az előző válsághoz képest épp a szervizek területén lát egy fontos különbséget.

- Ami akkor, abban az időben jó hír volt, hogy a kereslet zuhant, szerviz az viszont folyamatosan fejlődött, 10 százalékkal nőttek a szerviz számai. Most viszont egyértelműen az a helyzet, hogy a szerviz is visszább esett - emelte ki Hovány Márton. Hozzátette, a gyárak leállása miatt akár még alkatrészhiány is előfordulhat.

Ezzel együtt Hovány Márton is a gyors kilábalásban hisz, szerinte a májusi mélypontot követően szeptemberre már kezelhető lesz a helyzet, a tavaly decemberi szintet pedig egy év múlva éri majd el az autópiac.

Ifjabb Tormási Attila, a Tormási Kft. ügyvezető igazgatója is azt tapasztalja, hogy március 18-a óta szinte nullára csökkent az autószalon forgalma. Eleinte az interneten élénkebb volt az érdeklődés, de, mint mondja, mára az is lefeleződött. Nagyon sok ügyfelük jelzi, hogy nem tudják, meddig tart a válság, ezért inkább kivárnak.

Egyelőre tartja magát a cég, ez nem katasztrófa, csak egy helyzet, amit meg kell oldani, hangsúlyozza ifjabb Tormási Attila. Amíg a dolgozók munkabérét fedezik a bevételek, addig nem nyúlnak radikálisabb eszközökhöz.

- Minden nap figyeljük, hogy mennyi a bevételünk, és egészen addig ameddig lesz annyi bevétel, hogy a fizetéseket kifutja, addig ebben a formában tudunk működni. De hogy ez véletlen alácsökken huzamosabb ideig, akkor lépnünk kell valamit. Tehát akkor a fizetéscsökkentéstől kezdve az elbocsátásig bármi jöhet, de most még nem állunk úgy. A jelenlegi állapotban még tudjuk a terheket viselni - mondta ifjabb Tormási Attila.

Hozzátette azonban, hogy a kormány által meghirdetett hiteltörlesztési moratórium nélkül már komolyabb lépéseket kellett volna tenniük a működőképesség biztosítása érdekében.

Kecskemét percről percre

Élő adás