2019. Június 27. Csütörtök  László

EUR: --- Ft GBP: --- Ft

Joe Vitone személyesen a Magyar Fotográfiai Múzeumban

A mindannyiunkban élő amerikai álmot árnyalni tudó, fontos mai, társadalmi és egzisztenciális kérdéseket feltáró kortárs dokumentarista fotográfiai kiállítás nyílt a Magyar Fotográfiai Múzeumban május 17-én. Joe Vitone amerikai fotográfus Családi Történetek (Family Records) című kiállítását Füzi László irodalomtörténész, a Forrás folyóirat főszerkesztője nyitotta meg, rendezője pedig Tóth Balázs Zoltán, a múzeum kurátora volt.

A kiállítótér falain az austin-i Joe Vitone 1998 óta folyamatosan bővülő portrégyűjteményét láthatjuk a művész és felesége Ohio környékén élő családtagjairól. A felvételek Akron városának Rust Belt, azaz a „Rozsdaövezet” részén készültek, az ország legnagyobb gumiabroncsgyártói: a Goodyear, a Goodrich és a Firestone ipari területeihez közel. Ez a terület, az itt élő emberek és benne Vitone rokonsága az egykor virágzó amerikai ipar leépülésének egyik elszenvedője. A képek mellé helyezett táblákon mininovellákat, személyes történeteket olvashatunk ezekről az emberekről: drámai sorsokkal, fontos élethelyzetekkel, a családtagok közötti viszonyrendszerekkel szembesülünk. A portrékon látható emberek így idegenekből ismerősökké válnak. A képek köré épülő történetekben kábítószerfüggésről, válásról, munkanélküliségről, betegségekről, de esküvőkről, szülésről, szórakozásról, a hétköznapi élet szépségeiről is olvashatunk. Az így árnyalódó üzenetek segítségével az Amerikai Egyesült Államok munkásosztályának mindennapi életébe látunk bele.

Füzi László Vitone képeinek kapcsán Tandori egzisztencialitásról írt sorait idézte, majd a valóságirodalom szót emlegetve elmondta, hogy egy műalkotás soha nem lehet társadalmilag közömbös, minden szeglete mutatja a társadalmi meghatározottságot. Beszédében három kérdést vázolt fel, melyek metszéspontjában Vitone művészetének lényege áll:

- Ha elméleti szakember lennék, akkor fel kellene tennem azt a kérdést, hogy miképpen jelentkezhet egy vizuális munkában a narratívitás - egyetlen képen. Utána pedig azt, hogy a narráció miképpen kapcsolhat össze több képet. A harmadik kérdés pedig az, hogy a kép és a szöveg miképpen kapcsolódik egymáshoz. Azt gondolom, hogy ha egy tudós ember ezeket a kérdéseket megválaszolná, akkor eljutna ahhoz a nézőponthoz, amely Joe Vitone művészetét jellemzi és akkor megérezhetné ezekenek a műveknek az erős társadalmi meghatározottságát és azt, hogy ezek az emberek a miénktől egészen különböző társadalmi körülmények között is milyen egzisztenciális súlyok alatt léteznek. Nem kell elvégezni ezt a műveletet, mert az a tudós munkája, hanem ha szakítanak maguknak időt és körbejárnak a képek között, elolvassák a szövegeket, akkor önmaguk is ugyanarra a megállapításra jutnának, mint a tudós. – mondta Füzi László.

Vitone személyesen is megjelent kecskeméti megnyitóján, nem kevés örömet szerezve ezzel a látogatóknak. Az olasz családból származó, barátságos, nyílt természetű alkotó az angol nyelvről néha jókedvűen olaszra kapcsolva beszélgetett, majd Füzi Lászlót és családját, s a kiállítás látogatói közül is többeket megörökített. Május 24-én 18 órakor a budapesti Mai Manó Házban rendezett artist talk eseményen ismét találkozhatnak vele az érdeklődők.

A kiállítás augusztus 3-ig megtekinthető a Magyar Fotográfiai Múzeumban.

Joe Vitone dokumentarista fotográfus és tanár, a texasi Austinban él. Fotográfiai munkásságában meghatározó a nagyformátumú portré- és tájképfényképészet. Az Amerikai Egyesült Államokon kívül más, idegen országok kulturális környezete is foglalkoztatja. Az austini St. Edward’s Egyetem professzora, ahol fotókommunikációt oktat. A National Endowment for the Arts támogatottja, valamint Fullbright senior ösztöndíjas is volt Costa Ricában. Fotográfiai felfogásáról Ausztráliában, Kínában, Franciaországban, Olaszországban, Japánban, Malajziában, Thaiföldön és Vietnámban tartott előadásokat. Olyan intézményekben voltak kiállításai, mint a New York Egyetem, a limai Instituto Cultural Peruano-Norteamericano, az Akron Art Museum vagy a texasi Houston Center for Photography. Munkái többek között a Clevelandi Művészeti Múzeum, a Houstoni Szépművészeti Múzeum és a Smithsonian Intézet  gyűjteményeit gazdagítja. (forrás: maimano.hu)

Kecskemét percről percre

Élő adás