2019. December 12. Csütörtök  Gabriella

EUR: --- Ft GBP: --- Ft

Balett - nem csak egy alkalomra

Pénteken este a Kecskeméti Katona József Színházban, totális teltházzal mutatta be új produkcióját a Kecskemét City Balett.

„Mutatvány de la dance” címmel, a novemberi műsorban egyszeri alkalomként meghirdetve, afféle kulturális partizán-akcióként került színpadra a nagyszínházban a Kecskemét City Balett új produkciója – melyre egyszerűen lehetetlen volt jegyet szerezni. A hatalmas érdeklődés, a felfokozott várakozás és a teljes teltház már önmagában sejtetni engedte, hogy olyan műsor kerül színre, ami nemcsak Kecskeméten – de országos összevetésben is igazi ritkaságnak számít.

A Kecskemét City Balett partnere ugyanis ezen az estén a Vági Bence rendező-koreográfus által megálmodott, világszerte ismert magyar Recircquel Újcirkusz társulat volt. A színházi táncművészet határait feszegető koprodukcióban az emberi test ethoszát legmagasabb szinten leképező modern balett - és az emberi test teljesítményét a legmagasabb szinten reprezentáló artista számok együttesét álmodva hozta lére az előadást Barta Dóra koreográfus Katonka Zoltán társkoreográfus-fénytervezővel együtt.

A Kecskemét City Balett társulatához (Szőllősi Krisztina, Földesi Milán, Varga Lotti, Szóka Roland, Horváth Zita, Raj Martin, Nagy Nikolett, Jurák Bettina, Takács Odett, Perjési Patrik, Gömöri Lara, Tomaas Yilssom) egy-egy képben Veress Zsanett, Horváth Zita, valamint Wittmann Csilla és Farkas László csatlakozott nagyszerű látványvilágú atristaszámával.

A közel kétórás műsor tulajdonképpen álomszerű blokkokból épült fel, melyek keretében az én megfejtésem szerint az emberi civilizáció periódusait, nagy pillanatait, nagy kérdéseit láttuk felvillanni a szemünk előtt. Persze egy pillanatra sem erőltetett demagóg módon – hanem olyan szépséggel és látványelemekkel, melyek ösztönösen egyszerre találják meg a művészetileg felkészült néző képzettársításait, és a kívülálló lelkiségére ható esztétikai maximumot is.

A tánchoz ezúttal is gondosan válogatott, erőteljes hatású zene társul – melynek azonban ezúttal színpadi közreműködője is van Várkonyi Viktória személyében. Hegedülése olyan tiszta, szép és kifejező, hogy egy pár pillanatig azt hihettem, hogy ő is a táncprodukció része lesz, és a zene teljes egészében playbackról szól. De aztán játékát, fogásait figyelve gyorsan világossá vált, hogy még szinte a levegőben lógva is a fiatal hegedűs játszik kristálytisztán – ihletetten előadott Bach szonátája pedig fel is tette a koronát zenélésére.

A futurisztikustól az ősi kultúrákig elérő táncjelenetek; a barokk színpadi tablók, a reneszánsz festményeket megidéző képek, a századelő vagy éppen a húszas évek franciás-sanzonos bája, a hetvenes évek amerikai lokáljainak leképezése a la Cassavettes, a nyolcvanas évek breakje és electric boogie-ja, vagy éppen a távol keleti ősi rítusok és harcművészet árnyainak színpadra állítása táncban és akrobatikában döbbenetes erővel ható élményt adott át a nézőknek. Egy szó, egy mondat nélkül a legsűrűbb, minden elemében magával ragadó, minden pillanatával létező dráma részesei lettünk. Ez a dráma pedig kimódoltság nélkül szól az emberről, és vet fel kérdéseket az emberi létről, kultúráról és távlatokról.

Az egyszerre lebilincselőn szórakoztató, színes és látványos; de egyben elgondolkodtató és mély hatású „Mutatvány de la dance” tomboló sikert aratott a bemutatón. Habár egyszeri színrevitelnek álmodták meg az alkotók – de talán éppen a hatalmas érdeklődés és siker hozománya, hogy úgy tudni, februárban újra színre kerül a produkció – és reméljük, hogy még azon kívül is jó pár alkalommal; hiszen láthatóan odaadó, nagy munkával készült, a végeredmény pedig maga a világszínvonal – de la Kecskemét.

Komlós József JR

Élő adás