2020. Február 25. Kedd  Géza

EUR: --- Ft GBP: --- Ft

Pezsdítő dallamokkal indult az új évtized

Kálmán Imre, Lehár Ferenc, Leroy Andersen, Johann Strauss és Kodály Zoltán népszerű művei csendültek fel 2020 első kecskeméti zenekari estjén. A már sok éves hagyománnyal bíró újévi koncert idén is telt házat vonzott, a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ színháztermében a Cser Ádám vezette kecskeméti szimfonikusok és a közreműködők – Dobó Enikő, Miller Zoltán és a Kecskemét Táncegyüttes – óriási sikert arattak.

Az újévköszöntő hangverseny Johann Strauss Denevér nyitányával kezdődött, majd ünnepélyes percek következtek: a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar által alapított „Az év zenekari művésze” díjat dr. Nagy Zoltán, a Phoenix Mecano Kecskemét Kft. ügyvezető igazgatója Palotás Gábornak, az együttes ütőhangszeresének nyújtotta át. – Nagy megtiszteltetés számomra ez az elismerés, főként azért, mert a zenekari tagok szavaznak erről a díjról – mondta Palotás Gábor. –  A díj tovább erősít abban, hogy ezután is teljes erőbedobással végezzem a munkám a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar tagjaként is. Bízom abban, hogy az együttes értékteremtő munkájára egyre több és több ember figyel oda a jövőben, és öröm számomra, hogy ennek a folyamatnak én is a részese lehetek.

Palotás Gábor ütőhangszeres művész 1985-ben Kiskunfélegyházán született. 2009-ben szerezte kitüntetéses diplomáját a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán Szabó István osztályában. Tanulmányai alatt több ütőhangszeres verseny győztese és díjazottja volt, emellett számos nemzetközileg ismert művész kurzusán vett részt. 2006-ban ifj. Falu Tibor alapítványi díjat, 2008/2009-ben Köztársasági Ösztöndíjat, 2009-ben „in Memoriam Gulyás György”- Józsa János díjat nyert. Szólistaként, kamara- és zenekari zenészként Európa számos országában szerepelt, de fellépett már Japánban, Izraelben és az Amerikai Egyesült Államokban is. Kiemelt figyelmet fordít a magyar ütőhangszeres művek előadására. Több magyar zeneszerzővel áll aktív kapcsolatban, akikkel a kialakult munkakapcsolat nyomán évről évre gyarapszik a neki dedikált művek száma. Az Innovative Percussion és a Sabian is támogatja szakmai pályáját. 2008 januárja óta a kecskeméti Kodály Iskola alap- és középfokon tanító ütőhangszeres tanára, a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar ütőhangszerese. Növendékei a különböző megmérettetéseken évről évre kiváló eredményeket érnek el, így például tavaly Miskolcon, a középiskolai korosztály számára kiírt XIII. Országos Ütőhangszeres Versenyen négy diákja vett részt és mind a négyen különdíjat értek el, míg Tóth Levente, aki nála kezdte el az ütőhangszeres tanulmányait és azután 9 évig tanította, a TanBoren tagjaként a Kamara Virtuózok győztese lett.

A díjátadó után fergeteges hangulatban, közismert dallamokkal folytatódott a koncert. Előbb Kálmán Imre operettjeiből hangzottak el részletek – a Csárdáskirálynőből Szilvia belépőjét és az Emlékszel még című duettet, a Marica grófnőből a Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket kezdetű örökzöld slágert hallgathatták meg a kecskeméti zeneszeretők –, majd táncos fordulatot vett a műsor: Kodály Intermezzójában a Kecskemét Táncegyüttes tagjai is a színpadra perdültek. Ezt követően az est díjazottja egy különleges „hangszert” szólaltatott meg, Palotás Gábor egy orosz írógépen „kopácsolta el” Leroy Anderson Írógép polka című darabjának szólószólamát.

– A már megszokott és a közönség körében mindig nagy sikert hozó művekkel készültünk az idei gálaestre is. A közkedvelt Kálmán-, Lehár- és Strauss-dallamokra mindig vevő a nagyérdemű, emellett a darabok között elhangzó humoros szövegekkel, valamint egy-egy darabba csempészett poénnal is arra törekedtünk, hogy vidám hangulatot teremtsünk – mondta Földi Jácint, a kecskeméti szimfonikusok zenekari titkára.

Az est első része magyaros dallamokkal, a Szép város Kolozsvárral és Johann Strauss Éljen a magyar című polkájával zárult, majd szünet után Johann Strauss Császárkeringőjét, illetve Johannes Brahms 1. magyar táncát játszotta a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar. – Zeneakadémista koromban egy vizsgakoncertem már volt Kecskeméten, de a zenekarral most találkoztam először, és ilyen módon első ízben járok a hírös városban  – mondta Cser Ádám, az est karmestere. – Az együttes tagjai nem voltak számomra ismeretlenek. Vannak köztük olyanok, akikkel más zenekarokban, például a Magyar Rádió zenei együttesében vagy Szolnokon találkoztam, a szegedi zenekarból ismert arcokat is felfedeztem, míg a többiekkel egy-egy közös ismerősünk révén futottam korábban már össze. Az újévi koncertre való fölkészülésünk zökkenőmentes volt, egy szólampróba és több tuttipróba után szépen összeálltak a művek. Érezhetően az itteni kollégák is otthonosan mozogtak ebben a közegben és nekem sem volt idegen az operettek világa, hiszen korábban Miskolcon és Szolnokon is dirigáltam már hasonló koncerten.

Cser Ádám 1979-ben Bagdadban született. 2010-ben kitüntetéssel diplomázott a Zeneakadémián Ligeti András osztályában, közben a bécsi Zeneakadémia Erasmus-hallgatója volt. 2008 és 2011 júliusában részt vett Peskó Zoltán karmesteri mesterkurzusán, 2009 nyarán Eötvös Péter mesterkurzusán. 2008-tól Zalaegerszegen, 2010-től Szolnokon dolgozott, 2012 óta a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója és a Szolnoki Szimfonikus Zenekar karmestere. 2011 májusában 11. lett a memphisi karmesterversenyen, 2012-ben meghívottként a koppenhágai Malko-karmesterverseny és a londoni Donatella Flick-karmesterverseny döntőjében is részt vett. 2017-ben a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny döntőse volt – a fináléba a legmagasabb pontszámot szerezve jutott. „Azt gondolom, hogy csak a dobogó jelent igazi sikert, mert a helyezés nemzetközi szinten pozicionálja az embert, és minőségi fellépési lehetőségeket teremt” – mondta egyik korábbi interjújában. Nemcsak dirigensként, hanem zeneszerzőként is aktív, a Vántus István Zeneszerzőversenyeken több elismerést is kapott: Psalmus 70. című művével 2006-ban 2. díjat nyert, Libera... című művét 2008-ban közönségdíjjal tüntették ki.

A hangverseny folytatásában Lehár Ferenc operettjeiből csendült fel néhány dal, majd a közönség óriási ovációja kíséretében az est a Kék Duna keringővel és a Radetzky-marssal ért véget. A Kecskeméti Szimfonikus Zenekar és a gálán közreműködő Kecskemét Táncegyüttes tagjai is hatalmas tapsot kaptak, de a két, a népes publikum számára egyáltalán nem ismeretlen sztárvendéget is sokáig ünnepelték a megjelentek.

Dobó Enikő 2012-től a Katona József Színház színészeként számos darabban – így például a Csárdáskirálynőben, az Újvilág Passióban és az Állami áruházban – aratott sikert. A fiatal színésznő kecskeméti évei során több rangos elismerést is átvehetett: a 2014/2015-ös évad legjobb női epizodistájává őt választották, 2015-ben színház- és filmművészet kategóriában elnyerte a Bács-Kiskun Megyei Prima Díjat, míg 2016-ban Soós Imre-díjat kapott. Az újévi koncert másik szólistáját is körülvette már néhány évvel ezelőtt a hírös város színházlátogatóinak szeretete. Miller Zoltán a kecskeméti teátrum 2010-es Nyomorultak előadásában, Javert felügyelő szerepében nyújtott alakításáért kapott óriási ünneplést. Az üzleti életben is sikeres színész 2007-ben a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkeresztet is átvehette, legnagyobb elismerését azonban talán Sir Andrew Lloyd Webbertől, a 20. század egyik legnépszerűbb színházi zeneszerzőjétől kapta, aki 2004 júniusában az Operaház Fantomjának bemutatóján a Madách Színházban ezt mondta: „You are the best Raul, who I’ve ever seen” – Te vagy a legjobb Raul, akit valaha láttam!

A kecskeméti szimfonikusok a következő napokban sem pihennek. Az együttes január 12-én a Hírös Agóra Zenét hallgat a család című komolyzenei matinésorozatának második előadásán Camille Saint-Saëns csodálatos muzsikáját, Az állatok farsangját adják majd elő.

Élő adás